Christelijk Ouderschap

Christelijk Ouderschap

 
U bent hier: Ouderschap >> Christelijk Ouderschap

Christelijk Ouderschap - De Keuze
Christelijke ouders staan oog in oog met de moeilijke taak om hun kinderen groot te brengen in een wereld van "correctheid". In het verleden groeiden kinderen op in een samenleving waarin duidelijk gedefiniŽerd was wat goed en verkeerd was. Ouders werden gezien als de voornaamste autoriteit in de levens van hun kinderen. Maar tegenwoordig, nu de wereld zich steeds meer conformeert aan andere levensstijlen, reageren onze kinderen op de ongekende immoraliteit en anti-familie en anti-ouders-ideeŽn die in onze scholen en in de media worden uitgestald.

Ouders tonen een toenemende bezorgdheid omdat hun kinderen worden aangemoedigd om strikte regels en bijbelse waarheden van zich af te werpen. Wanneer de toepassing van God's wetten ook maar wordt genoemd, treedt een horde aan organisaties naar voren om ouders te waarschuwen dat zij hun eigen waarden vooral niet aan hun kinderen moeten opleggen. Maar de Christelijke ouder begrijpt de slechtheid van het inruilen van God's waarheid voor een leugen. De Bijbel spreekt als volgt hierover: "en [zij] spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders. . ." (Romeinen 1:30). Rebellie en ongehoorzaamheid zijn tegenwoordig net zo wijd verspreid als de desintegratie van het ouderlijk gezag. Vandaag de dag moeten ouders kiezen wie en wat de levens van hun kinderen vorm geeft. Zonder twijfel houdt God ouders nog steeds zelf verantwoordelijk voor hun kinderen - om hen te instrueren en te disciplineren.

Christelijk Ouderschap - De Opvoeding
In het Oude Testament herinnert Mozes de IsraŽlieten aan hun verantwoordelijkheid voor hun kinderen en kleinkinderen. "Wees gewaarschuwd en neem u zorgvuldig in acht, zodat u nooit vergeet wat u met eigen ogen hebt gezien, maar de herinnering daaraan levendig houdt en alles aan uw kinderen en kleinkinderen doorvertelt" (Deuteronomium 4:9). We zouden allemaal graag willen geloven dat onze kinderen de juiste keuzes zullen maken vanwege de lessen die we hen hebben geleerd. Als een kind op de speelplaats een Euro zou vinden, wat zou hij er dan mee doen? Welke maatstaf zal een kind hanteren als zijn standaard voor eerlijkheid? Misschien zal het kind zich wel herinneren hoe zijn vader geld teruggaf aan een kassa-juf omdat zij hem te veel wisselgeld had gegeven.

Wanneer we onze kinderen instrueren dan geven we hen niet gewoon een lijst van regels die ze moeten volgen. We "laten onze daden spreken" door hen volgens God's standaarden op te leiden. Door een rechtschapen leven te leiden leren ouders hun kinderen om te begrijpen hoe God over al onze levens regeert. Wanneer onze kinderen vervolgens opgroeien zullen zij een gewoonte ontwikkelen om de dingen 'goed te doen' door God te dienen wanneer zij hun beslissingen maken.

Het is het doel van elke ouder om te kunnen zien dat hun kinderen verantwoordelijkheid nemen voor hun beslissingen. Als onze kinderen van hun fouten leren en God-erende correcties accepteren, dan zijn we op het juiste pad. Een vader probeerde kort door de bocht te gaan door verantwoordelijkheid als volgt uit te leggen: "Het gaat er niet om wat je doet, maar of je betrapt wordt. En als je betrapt wordt.... dan moet je bereid zijn om ervoor te boeten!" Het mag duidelijk zijn dat er geen snelle manier bestaat om je kinderen groot te brengen. De opvoeding van je kinderen is een moeizame reis die begint bij de geboorte en die vele jaren voortduurt. En er kunnen ontelbare keren zijn waarop kinderen achteloze beslissingen maken en er zelfs voor kiezen om je goede raad in de wind te slaan. Dit zijn de tijden waarin discipline het meest noodzakelijk is.

Christelijk Ouderschap - De Discipline
De theorieŽn over de "juiste" vorm van discipline veranderen om de zoveel jaar -- de Bijbel verandert nooit. Als kinderen niet gehoorzamen, dan moeten ze gecorrigeerd worden. De bijbel leert ons dat dit door middel van "de stok en berispingen" (in andere vertalingen ook" "de roede van berisping") gedaan moet worden. "De stok en berispingen zorgen voor wijsheid, een kind dat niet wordt opgevoed, maakt zijn moeder te schande" (Spreuken 29:15). Vaak zijn ouders er huiverig voor om kinderen te disciplineren. Nu en dan lijkt een typische dag te bestaan uit zeuren en schelden. Ouders vragen zich af of zij misschien wel elke kans op een liefdevolle relatie met hun kinderen om zeep hebben geholpen. Ze kunnen zelfs geneigd zijn om compleet op te geven. "God mag weten wat ik met dit kind moet aanvangen", kreunen ze. EN GOD WEET DIT INDERDAAD!!

God kiest elke ouder met grote zorgvuldigheid. "Want ik heb hem uitgekozen, hij moet zijn zonen en zijn verdere nakomelingen voorhouden de weg te volgen die ik wijs, door rechtvaardig en goed te handelen. . ." (Genesis 18:19). God vertrouwt zijn kinderen aan jouw specifieke zorg toe. Hij wil dat je weet dat een zachtmoedige, maar gedegen correctie je kinderen zal leren om Hem te gehoorzamen. "Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dat is de wil van de Heer" (Kolossenzen 3:20). Consequente, liefdevolle correcties helpen kinderen om bijbelse waarheden, zoals zelf-discipline, te leren. God wist dat Abraham God-erende kinderen zou grootbrengen en dus zegende Hij hem. Door God's standaarden toe te passen kunnen ook wij als ouders God's zegeningen ontvangen.

Leer Meer Over Ouderschap!


Vind jij deze informatie nuttig? Help ons dan door deze met anderen te delen met behulp van onderstaande social media knoppen. Wat zijn social media?




Volg ons:


English  
Social Media
Praat over ons:

Volg ons:


Discipelschap

Is Orale Sex een Zonde
Christelijke Halloween
God's Wil Kennen
Bijbelvragen
Christelijk Ouderschap
Intimiteit in het Huwelijk
De Wortels van Halloween
Verleiding Weerstaan
Christelijke Verantwoording
Bronnen Voor Verder Onderzoek

Aanbidding
Gemeenschap
De Chronologische Bijbel
Bediening
Evangelisatie
Reflections
 
 
Bestaat God Wetenschappelijk?
Bestaat God Filosofisch?
Is De Bijbel Waar?
Wie Is God?
Is Jezus God?
Waarom Christendom?
Groei met God
Populaire Kwesties
Levensproblemen
Herstel
 
Zoek
 
Add Christelijk Ouderschap to My Google!
Add Christelijk Ouderschap to My Yahoo!
XML Feed: Christelijk Ouderschap


Ouderschap Thuispagina | Over Ons | Sitemap
Copyright © 2002 - 2014 AllAboutParenting.org, Alle Rechten Voorbehouden.